Czym jest kasza manna i jakie ma zalety?

przez Grażyna

Kasza manna jest wyjątkowo drobnoziarnista. Jest nie tylko smaczna, ale i bardzo zdrowa. Kasza manna polecana jest dla wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci, które lubią jej łagodny i delikatny smak. Ponadto, ma ona wiele zalet odżywczych i zdrowotnych.

Jak powstaje kasza manna?

Kasza manna jest produktem otrzymywanym w wyniku przetwarzania pszenicy, a dokładniej najmniejszego ziarna. Taka pszenica odpowiednio umyta i zmielona na drobny proszek jest idealna dla dalszego przetwarzania i spożycia.

Rodzaje kaszy mannej

Kasze manna obejmują grysy i gotowe kasze, tzn. natychmiast nadające się do przygotowania do jedzenia. Dzieje się tak dlatego, że kasza manna jest przygotowywana w trakcie procesu produkcyjnego, więc mogą być później gotowana w szybszy sposób. Dobry kleik jest lekko żółty, z widocznymi ziarnami bielma i bez śladów otrębów. Może być przechowywany przez pięć do sześciu miesięcy od daty produkcji.

Charakter zdrowotny kaszy mannej

Kasza manna jest nie tylko smaczna, ale również bardzo korzystna dla zdrowia. Zawiera ona:

  • witaminy z grupy B (B1, B2 i B6),
  • witaminy PP,
  • potas,
  • żelazo,
  • magnez,
  • jod.

Znaczenie dla prawidłowego działania układu pokarmowego

Ponadto, jest to produkt łatwo strawny zarówno dla małych dzieci, jak i dla osób z problemami trawiennymi. Kasza manna reguluje jego funkcję, pobudza układ pokarmowy i wypełnia dobrze żołądek. Co więcej, jest bardzo smaczny i mam wiele okazji, aby wykorzystać go w mojej codziennej kuchni.

Jak zrobić i jeść kaszkę manną?

Przechowywana kasza manna powinna być gotowana zgodnie z przepisem na opakowaniu. Możemy zjeść ją z mlekiem lub dodać do niego swoje ulubione owoce. Na targu możemy kupić kaszkę w proszku z manną w postaci wygodnego dania, które wlewa się do naczynia i polewa wrzącą wodą. Danie to nadaje się do jedzenia przerwach między wykładami, w pracy czy na studiach. Możemy w kilka minut zrobić pyszny i sycący posiłek. Im wcześniej zjemy śniadanie, tym lepiej dla tego dania. Kaszka manna jest również dostępna w sklepach jako deser mleczny. Można kaszę manną jeść razem z jogurtem.

Użycie kaszy mannej w kuchni

Kasze manna jest szeroko stosowana w kuchni, choć słodycze są jej domeną, ale nie tylko desery. Jest wspaniała z owocami, takimi jak truskawki, jagody i brzoskwinie. Ciekawie łączy się zarówno ze świeżymi owocami, jak i sosami sałatkowymi. Jest też pyszna z czekoladą i cynamonem. To bogaty i kremowy składnik zupy, który jest pyszny dla dzieci.

Zupa zdjęcie utworzone przez stockking – pl.freepik.com

Jakie właściwości ma kasza manna i jak ją jeść?

przez Grażyna

Dla wielu osób kasza jest smakiem znanym im od dzieciństwa. Kasze gryczane i jęczmienne są często nazywane suszonymi warzywami, ale młode liście manny są idealne w połączeniu z owocami lub syropem owocowym. Takie potrawy są nie tylko bardzo smaczne, ale także bardzo zdrowe, więc włączmy je do swojego menu.

Kto może jeść kaszę manną?

Kaszę manną mogą bez obaw jeść osoby:

  • z chorobami układu krążenia,
  • z wysokim ciśnieniem krwi,
  • z wysokim cholesterolem,
  • z cierpiące na zaparcia,
  • kobiety w ciąży.
  • chcące nabrać kondycji.

Skład i własności odżywcze

Kasza manna jest znana z wysokiego poziomu witamin z grupy B (https://www.bee.pl/9081-kasza-manna). Posiada ona także dużo takich substancji, jak witamina PP, kwas foliowy, witamina E, magnez, wapń, żelazo, cynk, potas i jod. 100 gramów gotowanej kaszy mannej ma 350 kalorii, z czego większość stanowią węglowodany. Dostarcza ona ponad gram kalorii. Zawiera 2,4 grama węglowodanów, 2,4 grama błonnika i prawie 11 gramów białka. Manna ma wysoki indeks glikemiczny wynoszący 60.

Informacje o wpływie na zdrowie

Kasza manna jest nie tylko pyszna, ale także dobra dla zdrowia. Ze względu na wysoką zawartość witamin z grupy B w ziarnach manny, jej spożycie jest dobre dla układu nerwowego. Dla tych z nas, którzy są chronicznie zestresowani i nerwowi, kasza manna jest najbardziej pożądanym punktem w menu. Jest ona łatwo trawiona, co czyni ją idealnym dla tych, którzy cierpią na zaburzenia żołądkowe i różne dolegliwości trawienne. Warto też sięgnąć po nią, jeżeli mamy chorobę wątroby. Kasza manna pobudza i chroni układ pokarmowy. Można ją przyjmować już od niemowląt w wieku 5/6 miesięcy. Zawarte w nim witaminy i składniki mineralne biorą udział w wielu procesach metabolicznych. Jedzenie kaszy mannej pomaga utrzymać kości i skórę w dobrej kondycji.

Jak powstaje kasza manna?

Kasza manna jest przetwarzana z ziaren pszenicy. Najpierw jest ona czyszczona w celu usunięcia powłoki na ziarnie, a następnie dokładnie czyszczona. Taka postać kaszy mannej już nadaje się do jedzenia, np. po gotowaniu.

Zawartość glutenu i pomoc w odchudzaniu

Jak jęczmień, pszenica i orkisz, kasza manna również zawiera gluten. Więc, jeśli mamy nietolerancję lub alergię na to problematyczne białko, nie możemy użyć tego typu potrawy w naszym menu. Kaszka manna jest dość wysokokalorycznym produktem, ale jeśli chcemy zrzucić dodatkową wagę, warto sięgnąć po nią. Jest bogata w włókna i bardzo sycąca. Błonnik przyspiesza również metabolizm, reguluje pracę brzucha i zmniejsza wchłanianie tłuszczu.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez stockking - pl.freepik.com

Co warto wiedzieć o kaszy mannej?

przez Grażyna

Możemy znaleźć różne odmiany kaszy mannej w polskiej kuchni od wielu lat, ze względu na ich dostępność. Jest ona obecnie wysoko ceniona za swoją wartość odżywczą i polecana przez dietetyków. Kasza manna są zwykle kojarzona z dzieciństwem. Młodsze osoby chętniej zwracają uwagę na nowe produkty wprowadzane na rynek żywnościowy niż osoby starsze, które preferują nowoczesność. Niewątpliwą zaletą tej odmiany kaszy mannej jest krótki czas przygotowania, a także neutralny, nieco słodkawy, ale smaczny smak.

Jak jest produkowana kasza manna?

Kasza manna jest otrzymywana przez zmielenie ziaren pszenicy na mąkę. Następnie otrzymuje się różne składniki kleju (granulki bielma mąki). Jak wiadomo, kasza manna jest uzyskiwane z pszenicy.

Odmiany kaszy mannej

Na półkach znajdują się dwa rodzaje produktów: kaszę mannę, jak i kasza manna preparowana (inaczej błyskawiczna). Pierwszą z nich uzyskuje się poprzez dokładniejsze oczyszczenie lub oddzielenie otrębów i cząstek mąki. Po określeniu odpowiedniej wielkości cząsteczek dla tej części procesu otrzymuje się produkt końcowy. Podczas procesu prefabrykacji natychmiastowa zmiana jest poddawana obróbce cieplnej, dzięki czemu cząstki stają się sklejką. Dzięki temu kaszka będzie się szybciej gotować.

Składniki odżywcze kaszy mannej

Kasza manna posiada:

  • błonnik;
  • flawonoidy;
  • witaminy (B);
  • minerałów (magnez, potas, jod).

Kasza manna okazała się lepszą alternatywą dla zdrowia niż inne odmiany produktów zbożowych.

Zawartość glutenu i indeks glikemiczny

Kasza manna jest produkowana z pszenicy. To zboże zawiera białko zwane gliadyną, znane również jako gluten. Dzięki temu znajduje zastosowanie w wyrobach piekarniczych i nadaje im wyjątkową puszystą strukturę. Niestety, osoby cierpiące na celiakię lub uczulone na gluten nie powinny tego jeść. W przeciwnym razie poczujemy skrajny dyskomfort żołądka i jelit, a nasze ciało nie będzie w stanie wchłonąć również innych składników odżywczych. Niestety, wartość wskaźnika wynosi 60, co znaczy, że produkt jest produktem o wysokim IG. W związku z tym może kasza manna prowadzić do zaburzeń w metabolizmie węglowodanów w organizmie i dlatego powinna być włączona do diety cukrzycowej.

Wartość energetyczna

Dostarcza on 348 kcal do ludzkiego ciała. W szczególności, jest bogata w skrobię, co sprawia, że czujemy silne poczucie sytości, więc bierzesz duże ilości Nie da się tego zrobić. Szczegółowa analiza składników wykazuje, że zawiera on 76,7 g węglowodanów.

Owoc zdjęcie utworzone przez KamranAydinov - pl.freepik.com

Henna Khadi – bezpieczna koloryzacja włosów

przez Grażyna

Większość kobiet jest niezadowolona z naturalnego koloru swych włosów. Trudno się temu dziwić, gdyż w szerokości geograficznej polski normą jest “mysi blond”, czyli kolor bez wyrazu. W dodatku włosy płowieją pod wpływem słońca, tracąc głębię koloru oraz często są matowe, podczas gdy po farbowaniu zyskują wyrazisty i lśniący kolor. Powoduje to, że na zabieg koloryzacji decyduje się bardzo wiele kobiet w różnym wieku. Niestety, jest to prosty krok do wysuszenia, a nawet zniszczenia pasm. Na szczęście są sposoby na bezpieczną koloryzację.

Henna – naturalna farba do włosów

Możliwości henny, czyli ziołowego proszku pozwalającego na nadawanie włosom określonego koloru, znane są od dawna. Na rynku znaleźć też można produkty różnych marek, ale nie bez powodu najbardziej ceniona jest henna Khadi. Ten znany producent dokłada starań, by jego wyrób był naprawdę wysokiej jakości, co widać choćby po opakowaniu – pudełka henny innych marek są znacznie bardziej toporne. Najważniejsza jednak jest zawartość, a produkt marki Khadi zdecydowanie spisuje się świetnie. Sekretem jego skuteczności i dobrego wpływu na włosy jest skład oparty na starannie dobranych wyciągach roślinnych. Powoduje to, że barwnik nie tylko nadaje włosom pożądany kolor (ale trzeba pamiętać, by postępować ściśle według zaleceń – inaczej producent nie ręczy za efekt, na przykład brak zabarwienia), ale też doskonale je pielęgnuje. Jest to zupełna odmiana od chemicznych farb, które zawsze niszczą, mniej lub bardziej, a przy tym wysuszają włosy na tyle, że potem przez dłuższy czas trzeba je odbudowywać. Jest to więc świetny wybór zwłaszcza dla kobiet, które nie chcą rezygnować ze zdrowia, blasku i sprężystości włosów na rzecz pięknego koloru oraz dla osób mających słabe pasma.

Na jakie efekty można liczyć?

Ziołowa farba znacznie różni się od chemicznej, nie tylko pod względem wyglądu, zapachu i zastosowania, ale też działania. Na efekty trzeba poczekać nawet kilka dni, gdyż przez ten czas kolor utlenia się i utrwala. Poza tym nie można myć włosów po koloryzacji szamponem ani używać innych chemicznych produktów.

Prócz nadania włosom określonego koloru (w grę wchodzą takie odcienie jak jasny i ciemny brąz, czerń i rudy – nie ma niestety blondu, jest tylko dedykowana blondynkom bezbarwna henna Cassia, która ociepla odcień), można też spodziewać się odżywienia i pogrubienia pasm. Jest to praktycznie największa korzyść ze stosowania tego produktu. Ziołowa farba nie tylko nie niszczy włosów jak chemiczna, ale odżywia je i dodaje im objętości!

Kobieta zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com